Shortlist

Media Mediasta

Web Summit: Mikä se on ja 7+1 oppia sieltä

Lissabonissa vuosittain järjestettävä Web Summit on Euroopan ykköstapahtumia nettiteknologiasta ja sen mahdollisuuksista kiinnostuneille. Internet-teknologiakonferenssi keräsi tänä vuonna yhteen yli 53.000 ihmistä 15.000 yrityksestä keskustelemaan, kuulemaan ja inspiroitumaan.

Web Summit on omien sanojensa mukaan maailman suurin teknologian ”markkinapaikka”. Tapahtuma koostuu valikoitujen teemojen ympärille rakennetuista seminaaristreameista sekä tietysti massiivisista startup-yritysten alueista. Vuonna 2009 Dublinissa startannut Web Summit on kasvanut nelipäiväiseksi tapahtumaksi, ja nuo neljä päivää pitävät asiasta innostuneen tiukasti otteessaan koko tapahtuman ajan, sillä sisältöä on erittäin paljon.

Seminaari-streamien puhujat tulivat tänä vuonna muun muassa Facebookilta, Googlelta, Maailman kauppajärjestö WTO:lta, peliyhtiö Nianticilta, P&G:lta, Sonylta ja markkinointiviestintäteknologian palveluita tarjoavalta Publicitakselta. Käsiteltäviä teemoja olivat muun muassa Healthtec, Fintech, Autotech, robotiikka, tulevaisuuden yhteiskunta, markkinointi, sisällöt sekä luonnollisesti virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR) ja yhdistetty todellisuus (MR).

Mitä tämänvuotisesta tapahtumasta sitten pitäisi tietää?

Tässä 7+1 tärkeintä asiaa markkinointilasien läpi katsottuna:

1. VR/AR/MR –toimijat eivät vielä itsekään tiedä millä kulmalla fyysistä todellisuutta muokkaavat teknologiat läpimurtonsa tekevät

Ala on vielä todella vakiintumaton. VR/AR/MR –puheenvuoroja kuunnellessa paistoi kaikista läpi epätietoisuus siitä, mikä kulma todellisuutta muokkaavista teknologioista tulee lyömään kunnolla läpi. Varmaa on kuitenkin se, että teknologia on ihan kohta sillä tasolla, että jokaisesta kuluttajasta voi pian tulla näiden sisältöjen tuottaja pelkän älypuhelimen avulla.

2. Markkinointi on matematiikkaa ja taidetta

Data ja luovuus hallitsivat markkinointikeskusteluja. Virkistävintä oli ehkä se, että kukaan ei asettanut toista toisen yläpuolelle vaan kaikki puhuivat siitä, miten luovuus ja datan hyödyntäminen yhdessä tuovat parhaat tulokset.

3. Millainen on brändisi tai tuotteesi ympärillä oleva yhteisö?

Yritykset tavoittelevat lojaaleja asiakkaita, jotka ovat niin sitoutuneita brändiin, että valitsevat sen yhä uudestaan ja uudestaan. Pelkkä tuote itsessään on harvoin riittävän pitävä side yrityksen ja kuluttajien välillä, joten maailman suurimmat yritykset pyrkivät kehittämään moniulotteisempia siteitä kuluttajiin. Tarinallisuus ja merkityksellisyys ovat pitkään hallinneet näitä sitouttamiskeskusteluja, mutta Web Summitissa puhuttiin paljon yhteisöistä. Yhteisön rakentaminen on oiva tapa lisätä sitoutumista sekä saada aikaan brändilähettiläisyyttä – tutummin sanottuna puskaradiota.

4. Viedään sisällöt yleisöjen luo: ”Jakelu teiltä, sisältö meiltä”

Keskustelu oman sisällön julkaisemisesta omilla verkkosivuilla vastaan isoissa medioissa on jatkunut pitkään. Sisällöt haluttaisiin periaatteessa aina julkaista omissa kanavissa, mutta median hyödyntäminen jakelukumppanina on houkuttelevaa suuremman tavoittavuuden takia. Yhdysvaltalainen mediayhtiö Bloomberg antoi aiheesta oivallisen esimerkin. Vaikka Bloombergin tavoittavuus on suuri, ei se ole mitään verrattuna Twitteriin. Bloomberg jakoi yhdestä Yhdysvaltojen presidentinvaaliväittelystä lähetystä oman nettitelevisionsa sijaan suorana Twitterissä. Lähetystä katsoi yli kolme miljoonaa ihmistä, mikä on moninkertainen määrä Bloombergin normaaliin tavoittavuuteen verrattuna. Kokeilusta jäi sen verran hyvät kokemukset, että yhteistyön voi hyvin olettaa jatkuvan.

5. Laadukas mainonta vaatii panostuksia

Tämä ei kenellekään markkinoinnin parissa työskentelevälle ole uutinen, mutta mainonnallaan usein viihdyttävä vedonlyöntiyhtiö Paddy Power antoi aiheesta hyvän esimerkin. Firma on tunnettu nopeasta reagoinnistaan päivänpolttaviin uutisiin, ilmiöihin ja tapahtumiin. Tämä nopea reagointi ei kuitenkaan ole sinkoilevaa ja sattumanvaraista vaan selkeästi resurssoitua ja systemaattisesti toteutettua toimintaa. Yrityksellä on töissä ihmisiä, joiden tehtävänä on seurata 24/7/365 sekä uutisia että sosiaalista mediaa ja toteuttaa mainontaa nopealla reagoinnilla ja hyvin itsenäisesti.

6. Tuleeko autoista yhteistä omaisuutta vai korostetun henkilökohtainen niin sanotun oman tilan jatke?

Autotech oli yksi koko tapahtuman mielenkiintoisimpia kokonaisuuksia. Ennustukset autojen omistajuuden vähenemisestä ja erilaisten vertaisverkkopalveluiden tarjoamista ketteristä tavoista käyttää autoa ilman omistamista ovat kaikkien jo moneen kertaan kuulleita asioita, mutta kolikolla on myös toinen puoli. Mitä jos tulevaisuudessa itseohjautuvasta autosta tuleekin oman henkilökohtaisen tilan jatke, jolloin sitä ei ehkä ollakaan valmiita jakamaan?

7. Mikä on salasanan tulevaisuus?

Tietoturva on teknologiatapahtumien kestoaihe ja mielenkiintoisen näkökulman siihen antoi Facebookin Chief Security Officer Alex Stamos. Hän haastoi vahvasti internetin alkuajoista käytössä ollutta salasanakäytäntöä, koska nykyteknologia mahdollistaa huomattavasti ketterämpiä ja turvallisempia kirjautumistapoja. Varmenteiden kautta tapahtuvat kirjautumiset ovat jo arkipäivää pankkien osalta ja myös Facebook tarjoaa varmennettua kirjautumistapaa. Onko perinteisten salasanojen joutsenlaulu alkanut?

+1 Entäs suomalaiset?

Suomalaisia puhujia tapahtumassa oli vain yksi: vähemmän yllättäen tietoturva-guru Mikko Hyppönen F-Securelta. Suomalaisia startuppeja tapahtumassa oli muun muassa Leadfeeder, Mukava.it sekä LinkedByMusic. Mukava.it oli näistä ehkä virkistävin, koska sen ratkaisusta on startupeille tyypillinen seksikkyys ja ylitsevuotava hype aika kaukana. He yksinkertaisesti vain rakentavat raportointi- ja viestintäohjelmistoa päiväkotien ja vanhempien välisen yhteydenpidon helpottamiseksi sekä raportoinnin jouhevoittamiseksi. Startupskene käy kaikesta huolimatta edelleen todella kuumana ja esimerkiksi suomalaisen Wolt-kotiinkuljetuspalvelun lähes suoria kilpailijoita oli pitkälti päälle parikymmentä.

Kirjoittaja työskentelee Sanoma Media Finlandilla digitaalisen mainostamisen luovien erikoisratkaisuiden parissa.
Shorlist kuuluu Sanoma-konserniin.