Shortlist

Media Mediasta

Twitter tappoi Vinen (mikä oli Vine?)

Twitter ajaa alas mobiilisovellus Vinen, jonka se osti vuonna 2012, ennen palvelun lanseerausta. Useat amerikkalaismediat raportoivat silloin kauppahinnaksi 30 miljoonaa dollaria (27 milj. €). Vinellä pystyi lataamaan muiden nähtäville kuuden sekunnin mittaisia videoita. Ilmoitus palvelun lopettamisesta tuli hieman sen jälkeen, kun Twitter ilmoitti Q3-tulosjulkistuksensa yhteydessä torstaina irtisanovansa yhdeksän prosenttia työntekijöistään.

Yhdysvaltalainen viestipalveluyritys on viime aikoina kärsinyt hitaasta kasvusta, eikä sen omistama Vine ole pärjännyt käyttäjämäärissä nopeasti kasvaville kilpailijoille Snapchatille ja Facebookin omistamalle Instagramille. Twitter omistaa videoviestipalveluista myös Periscopen, jonka avulla käyttäjät voivat välittää netin välityksellä livekuvaa. Yhtiön mukaan Vineen ladattu sisältö pysyy toistaiseksi nähtävillä, ja se lupaa ilmoittaa mahdollisista muutoksista käyttäjille.

Google Finance

Suomessakaan Vine ei ehtinyt juurikaan saavuttamaan suosiota. Operaattoriyhtiö DNA:n toukokuussa julkaistun kyselytutkimuksen mukaan Vineä oli käyttänyt alkuvuonna 2016 yksi prosentti reilusta tuhannesta vastaajasta, verrattuna Instagramin 28 prosenttiin ja Snapchatin 11 prosenttiin.

Vinen perustajiin kuuluva Rus Yusupov jakoi uutisen jälkeen neuvon Twitter-seuraajilleen: