Shortlist

Media Mediasta

TV kasvattaa suosiotaan – katseluminuutit nousussa

Televisiota katsotaan Suomessa enemmän kuin vuosi sitten. Finnpanelin mukaan kaupallisen television katselu syys–lokakuussa mainostajien arvostamassa 25–44-vuotiaiden joukossa kasvoi seitsemän prosenttia. Myös television katselu kokonaisuutena – YLE:n kanavat mukaan lukien – kasvoi kolme prosenttia.

Kaupallisen TV:n puolella on tehty historiaa. TV-kanavista Nelonen on ohittanut MTV3:n Suomen suurimpana televisiokanava ja Nelonen Media ohitti Maikkarin Suomen suurimpana kaupallisena tv-yhtiönä 25–44- ja 10–44-vuotiaiden kohderyhmissä. Suomessa vetää nyt erityisesti kotimainen viihde, missä Nelonen Media on onnistunut tekemään Vain elämän, Haluatko miljonääriksi? ja Napakympin kaltaisia hittejä.

TV:n tilanne on ylipäätänsä nyt erittäin kiinnostava.

Maailmalla alle tunnin mittaiseen sisältöön laitetaan nyt ennätysmääriä rahaa. Suomen lineaarinen TV-markkina jakaantuu suuressa kuvassa kahden ison ja kahden pienen toimijan kesken. Tänä vuonna sekä Nelonen Median että MTV:n katseluosuudet (10–44 v.) ovat pyörineet 40% ympäristössä, Discoverylla osuus on ollut noin 10-15% ja FOXilla osuutta on ollut vajaa 10%. Ensi keväännä Discovery näyttää Suomessa Pyeongchangin talviolympialaiset, jolla tulee olemaan vaikutusta ensi vuoden lukuihin.

Suoratoistopalveluista ja videoverkostoista on Suomen osalta yhteismitallista tietoa melko huonosti saatavilla verrattuna lineaariseen katseluun. Palveluntarjoajien sijoitus markkinalla vaihtelee suuresti riippuen siitä verrataanko videostartteja, katseluminuutteja vaiko esimerkiksi tilaajamääriä. Suuria ovat ainakin Ylen Areena, Sanoman Ruutu, Bonnierin Katsomo sekä C More ja Elisan Viihde sekä tietysti Netflix, Viaplay, HBO ja Youtube. Tosin vaikutusta ainakin kuluttajamarkkinaan tulee olemaan myös sillä, että Telia osti viime keväänä kuudeksi vuodeksi lähetysoikeudet SM-liigaan 23 miljoonan euron vuosisopimuksella.

Katso alta Nelonen Median televisiojohtaja Ville Toivosen ajatuksia TV-markkinasta ja vihteen tekemisestä Sanoma Summitista. Haastattelijana Sanoma Media Finlandin viestintäjohtaja Hanna Johde.