Shortlist

Media Mediasta

Tutkimus: Mainonnan vaikutus Suomen BKT:hen yli 8 miljardia euroa

World Federation of Advertisersin, eli suomalaisten mainontaa ostavien yritysten ja yhteisöjen edunvalvontajärjestö Mainostajien Liiton kattojärjestön, tilaaman raportin mukaan jokainen mainontaan käytetty euro kasvattaa Suomessa bruttokansantuotetta yli kuudella eurolla. Suomessa vuonna 2014 mainontaan suoraan käytetyt 1,3 miljardia euroa lisäsi bruttokansantuotteen arvoa yhteensä noin 8,4 miljardilla eurolla. Euroopan Unionin maiden keskiarvokerroin on seitsemän, eli yksi mainontaan käytetty euron yhteenlaskettu arvonlisä talouteen on seitsenkertainen.

Mainonnan positiiviset vaikutukset muodostuvat tutkimuksen mukaan muun muassa markkinan ja kilpailun tehostamisesta, valikoiman lisääntymisestä ja työllisyysvaikutuksista mainonnan tuotannossa, medioissa ja verkkoyhtiöissä ja myynnin aloilla. Paperissa myös muistutetaan, että monia yhteiskunnalle hyödyllisiä palveluita, esimerkiksi uutistuotantoa rahoitetaan mainoksilla. Tutkimuksen on tehnyt asiantuntijapalveluyritys Deloitte.

"Tutkimuksen mukaan Suomessa mainonnan parissa on noin 50 000 työpaikkaa, tai kaksi prosenttia koko työmarkkinasta. Mainonnasta talouden moottorina hyötyy yksittäisten yritysten lisäksi myös koko yhteiskunta", sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski liiton maanantaina julkistamassa tiedotteessa.

"Me näemme jatkuvasti menestystarinoita, joissa erinomaista mainontaa yhdistetään kuluttajille merkityksellisiin sisältöihin. Mainonta on alihyödynnetty investointi suomalaisille yrityksille. Nyt julkaistusta tutkimuksesta käy hyvin ilmi kuinka suuri potentiaali mainonnalla on kasvun luojana", sanoo tutkimusta Suomessa rahoittaneen Sanoman B2B-markkinointijohtaja Sanna Kolamo.

Tutkimus on ladattavissa täältä.