Shortlist

Media Mediasta

Minkälainen mainosmedia televisio on Yhdysvalloissa nyt

Kolumnisarja: Television tulevaisuus, osa 1

Toinen osa: Televisiotaloista on tultava sisällöntuottannon monitaitureita
Kolmas osa: Datalla saadaan osumatarkkuutta myös televisiomainonnan ostamiseen
Neljäs osa: TV-yhtiöt tavoittelevat lisää nuoria silmäpareja

Neliosaisen kirjoitussarjani tarkoituksena on ollut avata televisiomainonnan uusia tuulia New Yorkista käsin.

Yhdysvalloissa televisiolla menee edelleen mainospanostuksien valossa hyvin, vaikka digitaalinen mainonta ylittikin loppuvuodesta lineaarisen televisiomainonnan määrän dollareissa mitattuna. Sekä sisältöinvestoinnit että mainostajien panostukset televisioon ovat kasvaneet. Samaan aikaan niin sanotut perinteiset mediatalot ovat kuitenkin joutuneet antamaan periksi katsojaosuuksissaan suoratoisto- ja alustapalveluille.

Nielsenin uusi mittaustapa Nielsen Total Ratings on lähtenyt kompastellen liikenteeseen. Se lupaa mitata perinteisen lineaarisen katselun lisäksi myös siirretyn katselun sekä striimauspalveluiden, tietokoneiden ja mobiililaitteiden kautta tulleet minuutit, mutta useat yhtiöt arvioivat datan olevan toistaiseksi vielä puutteellista. Eivätkä mediayhtiöt ole ottaneet uutta mittaustapaa vielä kovinkaan laajasti käyttöön. Osa yhtiöistä on jopa lähtenyt rakentamaan omaa mallia.

Mikä televisioyhtiöitä puhututtaa

Mitä uutta amerikkalaiset mediatalot ovat kehittäneet, jotta televisio mainosmediana uudistuisi ja tarjoaisi mainostajille tuoreita keinoja tavoittaa ja koukuttaa yleisönsä? Ainakaan tahtotilassa televisio ei suostu täällä jäämään kakkoseksi. Niin paljon televisioyhtiöt koko ajan kehittävät tarjoamaansa.

Keskustelu nivoutuu neljään trendiin: datalla ohjattuun mainonnan ostamiseen, partneroitumiseen ja uudenlaisiin jakelusopimuksiin, sosiaalisen median integraatioon sekä sisältömarkkinointiin.

Kaikki trendit punoutuvat suloisesti toisiinsa ja kaikilla neljällä osa-alueella on tapahtunut valtavasti tuotekehitystä, jotka palvelevat mainostaja-asiakkaita laajalla skaalalla. On ollut ilo havaita, että samat asiat puhututtavat myös Suomessa ja kehitystyötä tehdään näillä samoilla osa-alueilla. Suomessa on mahdollisuus oppia siitä, mitä Yhdysvalloissa on jo tehty. Moni asia on toteutuksen näkökulmasta täällä paljon pidemmällä.

Mediayhtiöidet tämän vuoden upfront-kierrokset ovat käynnissä. Ne ovat yhtiöiden omia markkinointitilaisuuksia, joissa esille marssitetaan toinen toistaan kovempia tähtiä. Samalla firmat kertovat uusista tuotteistaan, ohjelmistostaan ja pyrkivät vakuuttamaan mainostilan ostajat. Seuraavissa teksteissä näemme, mitä eri asioita mediayhtiöt ovat nostaneet kärjikseen.

Shortlist julkaisee juttusarjan televisiomainonnan tulevaisuudesta Yhdysvaltojen mediamarkkinan näkökulmasta. Aiheesta kirjoittaa Tero Honkala, markkinointiviestinnän ja median moniosaaja, joka on työskennellyt aiemmin Sanomalla, (Sanoman omistamalla) Nelonen medialla ja mediatoimisto Dagmarissa. Honkala on työssään seurannut globaaleja mainosmarkkinoita ja on tällä hetkellä New Yorkissa, missä hän toimii konseptiscouttina muun muassa Sanomalle.