Shortlist

Media Mediasta

Suomen talous piristymässä – mediamainonnan investoinnit kasvoivat pitkästä aikaa

Useita merkkejä Suomen talouden taantuman loppumisesta on nyt ilmoilla. Ensinnäkin, koko Euroalueen talous on kasvu-uralla ja työttömyysaste on laskussa, kerrottiin Euroopan tilastokeskuksen Eurostatin ennakkotiedoissa tiistaina.

Ja myös suomalaisissa yrityksissä näkymät ovat entistä valoisampia.

Teknologiateollisuus kertoi tiistaina, että jäsenyritystensä saamat tarjouspyynnöt kasvoivat viime vuoden lopulla. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan noin 270 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista.

Samaten OP-ryhmä ja Aalto-yliopisto kertovat selvityksessään, että pitkään jatkuneen kitkuttelun jälkeen suomalaiset suuryritykset ovat valmiita kehittämään liiketoimintaansa ja investoimaan lisää. Suuryritykset uskovat siis kasvuun:


Niin ikään tiistaina Kantar TNS kertoi, että "mediamainontaan käytettiin yhteensä 1168 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja vuosi päättyi hienoiseen 0,9 prosentin kasvuun – ensimmäistä kertaa moneen vuoteen."

Vuonna 2011 mediamainontaan käytettiin 1395 miljoonaa euroa, siitä lähtien markkina on kutistunut joka kvartaalilla:

Painettujen sanomalehtien mainonnan laskeva trendi on loiventunut. Mainonnan määrä TV:ssä pysytteli edellisen vuoden tasolla ja se on myös pitänyt osuutensa mainonnan kokonaismäärästä. Verkkomainonta kasvoi erityisesti mobiilimainonnan vauhdittamana. Viime vuosi oli menestyksekäs myös elokuva-, radio- ja ulkomainonnalle.

Kantar TNS:n mukaan, vuonna 2016 "vähittäiskauppa nappasi neljäsosan kaikista mediamainonnan investoinneista. Sekä kaupan että autoalan mainonta piristyi. Suurimman kasvuprosentin saivat aikaan kuitenkin telealan brändit. Brändimainonnan osuus mediamainonnan kokonaisuudesta oli edelleen merkittävä, 60 %. Sen määrä kuitenkin laski viime vuonna perinteisissä medioissa 1,7 %."

Mainonnan määrä -taulukko pdf-muodossa täältä.