Shortlist

Media Mediasta

Ilta-Sanomat on Suomen suurin uutismedia – miten saa 30 miljoonaa viikkokäyntiä?

Suomen suurin uutismedia Ilta-Sanomat tavoittaa joka viikko 2,2 miljoonaa lukijaa. Ilta-Sanomat pitää Suomen suurimman median valtikkaa jo kolmatta vuotta.

Ilta-Sanomien kustantaja Tapio Sadeoja kertoi Sanoma Summitissa 31. toukokuuta, että suuruus tuo mukanaan ison vastuun sisällöistä. Sanoma Summit on Sanoman vuosittainen toisilta oppimisen festivaali, joka tarjosi tänä vuonna myös kaikille avointa ohjelmaa Sanomatalon Mediatorilla, mukaan lukien keskusteluja siitä, mitä media tekee ja miten mediaa tehdään.

”Verkossa meidän suuruuden voi konkretisoida sillä, että viikon aikana meillä on yli 30 miljoonaa käyntiä verkossa. Yksinkertaistettuna jokainen suomalainen käy viikossa kuusi kertaa Ilta-Sanomien sivuilla”, Sadeoja sanoo.

Sadeojalla on tehnyt pitkän uran journalismin parissa. Hän huomauttaa, että verkkojournalismi muuttaa nyt muotoaan erityisen nopeasti.

”Olemme vahvassa kehitysvaiheessa. Se mitä se nyt on, ei ole sitä viiden vuoden päästä. Nopeuden rinnalle tulee syvyys ja etenkin syvyys nopeasti, että lukijalle voi nopeasti kertoa asiayhteyden ja taustoittaa uutisen. Sisällöt tulevat monipuolistumaan entisestään ja videon asema tekstin ja kuvan rinnalla vahvistuu koko ajan”, Sadeoja luettelee.

Miten Ilta-Sanomat hyödyntää dataa? Kuinka dataa hyödynnetään tulevaisuudessa? Mikä on Sadeojan työssä kiinnostavinta? Katso video alta. Haastattelijana Sanoma Media Finlandin viestintäjohtaja Hanna Johde.

 

Ilta-Sanomat ja Shortlist kuuluvat Sanoma-konserniin.