Shortlist

Media Mediasta

Shortlist-uutiskirje 2/2018

Tämä on www-versio Shortlist-uutiskirjeestä (2/2018). Kirjeeseen on poimittu maailmalta kiinnostavia sisältöjä noin viikon ajalta.

Tilaa uutiskirje tästä

UUTISIA

  • Konsolidaatiokiima mediassa on kenties ennennäkemättömän kiihkeää tällä hetkellä. Suomessa on jäänyt vähälle huomiolle kuun alussa tapahtunut yli kahden miljardin euron kauppa, jossa Tanskan suurin teleoperaattori TDC osti Ruotsin toiseksi suurimman tv-yhtiön MTG:n lineaarit liiketoiminnot. Tätä voisi (strategiana muttei kokoluokassa) verrata siihen, että Telia ostaisi Maikkarin perinteiset TV-kanavat ja MTV olisi jäänyt tekemään striimausta ja MCN-bisnestä (multi-channel network). [Reuters]
     
  • Kuluneen viikon aikana nähtiin kaksi suurta mediatapahtumaa. Maanantain vastaisena yönä pelattiin Super Bowl ja heti keskiviikkona SpaceX teki onnistuneen rakettikokeen. Sopivana ajankuvana näimme miten tekkimiljardööri käytti 90 miljoonaa dollaria ampuakseen 100 tuhannen dollarin auton avaruuteen. Kyseessä oli kenties historian hienoin ja kallein automainos ja merkkipaalu siinä miten ansaittua mediaa tuotetaan. [AdWeek]

  • Tom Bradyn luotsaama Patriots ei voittanut, eikä isoja klassikoita tänä vuonna nähty mainospuolellakaan. Paljon kilpailijan dissausta (Wendysin vitsit olivat todella vaivaannuttavaa katseltavaa – Mäkin kiusaaminen toimi Twitterissä paljon paremmin). Yllättävän vähän oli myös poliittisia kannanottoja ja nekin mitä oli olivat todella hienovaraisia. Alkaako purpose-trendi hieman hiipua?

    Shortlist top 5: Amazon Alexa, Tourism Australia, Tide(t), Jeep Jurassic Park ja Squarespace. Kaikki pätkät: [AdAge]
     
  • Jim Carrey hylkäsi Facebookin (sijoittajana ja käyttäjänä). Media tykkää käydä FB:n kimppuun aina kun mahdollista (ymmärrettävistä syistä ja usein aiheestakin). Olisi kuitenkin syytä muistutaa, että FB:lla on pienistä ja suurista virheistään huolimatta edelleen äärettömän kannattava liiketoimintamalli ja maapallon parhaimpia kykyjä käytössään. Sama pätee muihin alustoihin. [New York Times]
     
  • Uutismedian B2C-bisneksistä on kuulunut hyviä uutisia. Suomessa Hesari kasvatti tilaajamääräänsä [HS] ja laatulehtien markkinointibuumin aloittanut New York Times kasvoi viime vuonna nopeammin kuin Google tai Facebook. [Recode]
     
  • PwC:n Pond aloittaa Helsingissä. Jos PwC olisi kymmenen vuotta sitten ilmoittanut perustavansa "brändilähtöisen design-yksikön" Helsinkiin, se olisi ollut yllättävää – kenties iso uutinen. Nyt tuskin kukaan huomasi. Normaalia arkipäivää digitaalisen bisneksen maailmassa (ja tilkkarifirmojen siirtymisessä toimistokentälle). [PwC]
     
  • Huhut Snapchatin kuolemasta ovat liioiteltuja! Yhtiö on tehnyt jonkinmoisen turnaroundin ja osake noussut kohisten yhtiön raportoitua erittäin vahvan 2017-tuloksen. [Bloomberg]
     
  • Kotimainen mainoskisasesonki on alkanut, eilen juhlittiin Vuoden toimistoa [Marmai], ja täältä näet kaikki muut kevään aikataulut: [Shortlist]

TUTKIMUKSIA

  • Striimauspalveluiden käyttö yleistyi Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan Suomessa vuonna 2017 melkein viidenneksellä vuoteen 2016 verrattuna. Keskimäärin palvelut keräsivät yhteensä 59 miljoonaa starttia per kuukausi. Suosituin sisältö oli ulkomainen laatudraama; katsotuin sisältö kotimaisissa palveluissa oli Yle Areenan näyttämä norjalainen Skam.
    [Finnpanel]

  • Kaksi poimintaa tuoreesta Kansallisesta Radiotutkimuksesta. 1/2 Sen mukaan Spotifytä käyttää vähintään 59% alle 45-vuotiaista (ja reilusti yli puolet heistä maksaa käytöstä). Yli 45-vuotiaissa vastaavasti vain joku 1/5 käyttää (ja vain joka kolmannes heistä maksaa). Melkoinen sukupolvien jakaja.

  • 2/2 Lisäksi Yle dominoi yli 45-vuotiaita kuuntelijoita. Nelonen dominoi (kaupallisesti kiinnostavinta) alle 45-vuotiaiden kohderyhmää. Jälleen kerran ikä näyttäisi olevan merkittävimpiä mediakäyttöä ennustavia muuttujia. [Finnpanel]

  • Edelmanin luottamusbarometristä käy ilmi, että luottamus hallituksiin, mediaan kokonaisuutena ja kansalaisjärjestöihin on edelleen matalalla tasolla. Kiinnostavinta on median luottamus, joka laski 22/28 tutkimuksen maassa. Media nähdään kokonaisuutena johon kuuluu muun muassa alustoja ja erilaisia sisällöntuottajia. Samaan aikaan kun luottamus sosiaalisen median alustoihin on laskenut, luottamus laadukkaisiin uutismedioihin on noussut.
    [Edelman]

ANALYYSIA

  • Mark Ritson kelailee Super Bowlia: "The battle between digital and traditional is over and the contest between streaming and TV has come to a pointless conclusion. The answer is both." [Marketing Week]
     
  • Kustantajien ja alustojen väliset suhteet ovat kiinnostavassa kehitysvaiheessa, Vox:n CEO avaa omaa ajatteluaan: ”Bankoff's comments on Facebook's relationship with the media business were also eye-opening, drawing a distinction between Facebook's position as a "promotional platform," and that of a "programming platform." Bankoff strongly implied that Facebook is not a place to make any real money, particularly for quality content producers.” [Business Insider]
     
  • Miksi Amazon ja Apple ovat niin lyömättömiä: "Amazon and Jeff Bezos are single mindedly focused on delivering value to the consumer — they too make their revenue and profits by selling directly to you...Meanwhile, any company that earns its living primarily by charging some other third party — advertisers, brokers, etc. — is not a fiduciary. They may be incented to do the right thing for the consumer but at the end of the day they can often cut corners." [TechCrunch]
     
  • Median murroksesta: “We lived through a seismic change in the business of media, and what happened at Time to one degree or another has happened to every other journalistic enterprise both native and traditional,”…“No one has figured it out because there’s nothing to figure out. It’s like the horse trying to figure out the automobile.” [Columbia Journalism Review]