Shortlist

Media Mediasta

Shortlist-uutiskirje 1/2018

Tämä on www-versio Shortlist-uutiskirjeestä (1/2018). Kirjeeseen on poimittu maailmalta kiinnostavia sisältöjä noin viikon ajalta.

Tilaa uutiskirje tästä

UUTISIA

  • Enteileekö Otavan toimitusjohtaja Alexander Lindholmin nousu Alma Median hallitukseen konsolidaatiota? Se toisi merkittäivä muutoksia Suomen mediamarkkinan dynamiikkaan. Otava on myös tammikuun aikana lisännyt hieman omistustaan Almassa ja sen omistusosuus on nyt 11,66% (tammikuun lopulla päivitetyn omistajaluettelon mukaan). [Arvopaperi]
     
  • Digimainonta oli 2017 suurin mediaryhmä 370,4m € panoksella, eli reilulla 30% koko kakusta. Digimainonnan melkein 12% kasvusta huolimatta mainonnan kokonaiskasvu jäi nollatasolle – isot perinteiset jatkavat laskuaan.

  • Digimainonta kasvoi kaikilla sen osa-alueilla. Vahvinta kasvua nähtiin FB:ssa, natiivissa ja YouTubessa. Mobiilimainonnan seurantaa vaikeuttaa kasvanut cross screen -kampanjoiden määrä ja osa mobiilimainonnan panostuksista näkyy display-tuloksissa.

  • Kiinalainen kauppajätti Alibaba julkaisi ensimmäisen ison brändikampanjansa. Yhtiö haluaa saavuttaa globaalin läpimurron. [Marketing Week]
  • GDPR on toukokuussa jo arkipäivää ja nurkan takana odottelee jo ePrivacy-asetus. Useat saksalaiset mainostajat ja mediat ovat luoneet sen johdosta omia yhteisiä kertakirjautumisalustoja vastineena amerikkalaisten alustajättien oligopolille. [Digiday]

  • Washington Postin ansiokas juttu Facebookin tiestä kohti lisääntyvää säätelyä. [Washington Post]
     
  • Paljon puhuttu Facebookin algoritmiuudistus: "Merkittävin muutos on ammattimaisten julkaisijoiden, kuten uutismedioiden, näkyvyyden väheneminen Facebookissa. Niiden tilalla näkyisi entistä enemmän käyttäjän kavereiden ja tuttavien päivityksiä." [Helsingin Sanomat]
     
  • Amazonilla onnistui viime vuonna kasvattamaan mediamyyntiään 60% ja Citi-pankin analyytikot arvioivat, että yhtiö voisi tänä vuonna myydä mainontaa yli 10 miljardilla dollarilla ja päästä 50 miljardin vuosimyytiin vuoteen 2028 mennessä. [Marketing Week]

TUTKIMUKSIA

  • Datalla johtaminen, tekoäly, GDPR, ääniohjaus, mobiilikäytön kasvu ja kisa älypuhelinsovelluksissa, VR/AR:n odotettu läpimurto, mainosten merkityksen pieneneminen uutismediassa, alustaoligopolien ja mediatalojen välisen kuilun syventyminen, striimauskisan koveneminen, faktantarkistuksen ja laadun merkityksen kasvu, alustojen kisa nuorista aktiivikäyttäjistä, pikaviestipalvelut tärkeämpiä kuin koskaan ja kaikki muut mediatrendit Reutersin raportista! [Reuters Institute]
     

  • Deloitten vuosittaisen Technology, Media, and Telecommunications Predictions -raportin kirjoittajiin kuuluva Paul Lee nähtiin puhumassa viime viikon Effie-gaalassa [Sanoma].

    Lee puhuu tiiviisti neljästä tärkeästä trendistä: (1) TV katselu (erityisesti 18-24 -vuotiaissa ja laskupaine vanhemmissa ikäluokissa), (2) Livetapahtumat ja livestriimit (uudet isot alustat etenkin Kiinassa, esim YY), (3) Digitilausten nouseminen (etenkin uutismedian tulevaisuus on kuluttajarahassa ei mainoksissa), (4) AR (teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja kiinnostavia käyttösovelluksia tulee samaa tahtia). [Deloitte]

ANALYYSIA

  • Mark Ritson: "The big media agencies sat in big chairs on big stages at big conferences and made a big deal about transparency...We still fucked the client over, but we went to conferences and talked earnestly about how the fucking had to stop." [Marketing Week]
     
  • Soros kritisoi Davosissa alustaoligopoleja: "But as Facebook and Google have grown into ever more powerful monopolies, they have become obstacles to innovation, and they have caused a variety of problems of which we are only now beginning to become aware." [georgesoros.com]
     
  • New York Timesin huippukiinnostava ja todella ansiokas katsaus influencer-markkinaan. Ehdoton lukusuositus kaikille jotka työkseen tai huvikseen ovat kiinni sosiaalisissa medioissa. [New York Times]
     
  • Bloombergin Netflix-analyysi: "The cash costs for Netflix's streaming programming reached $8.9 billion in 2017, about double the costs from two years earlier. The number of Netflix streaming customers hasn't increased as much, at about 60 percent, over that period." [Bloomberg]