Shortlist

Media Mediasta

Vuoden 2017 parhaat nuoret luovat selvillä – Young Lions Finland

Vuorossaan kahdestoista nuorille mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisille tarkoitettu Young Lions Finland -kilpailu järjestettiin 10.–12.3.2017. Töitä kisaan osallistui yhteensä 111 kappaletta. Kisan voittajat julkistettiin Sanomatalolla torstaina 11.5.

Sanoma Media Finlandin järjestämä Young Lions Finland on yksi Suomen merkittävimmistä mainoskilpailuista. Young Lionsin asiakasbriefin antaa aina yhteiskunnallinen toimija, yleensä liitto tai järjestö. Vuoden 2017 asiakkaana toimi Suomalaisen Työn Liitto. Kilpailussa STL saa käyttöönsä nuorten ammattilaisten näkemyksiä siitä, miten heidän pitäisi edistää suomalaisen työn arvostusta.

”Voittajat ja mitalisijat olivat varsin yksimielisiä päätöksiä. Cannesissa pärjääminen vaatii kuitenkin äärimmäistä idean, esityksen ja esiintymisen terävyyttä ja erottuvuutta, eli kaiken ylimääräisen karsimista”, Media & Marketers -tuomariston puheenjohtaja Tomi Wirtanen sanoo.

“Toivoimme idean ja insightin lisäksi pareilta ymmärrystä siitä, mille tasolle oma rima on nostettava, jotta pari voidaan hyvillä mielin MM-kisaan lähettää. Haastavin tuomaroitava oli Cyber-sarja. Palkitut ovat kiistatta sarjojensa parhaat, mutta Suomea edustamaan lähtevien parien täytyy treenata kuten urheilijoiden, että maailmanluokan kisakunto saavutetaan”, Print, Cyber & Film -tuomariston puheenjohtaja Kari Eilola kommentoi.

Sanoma lähettää kesäkuussa jokaisen kategorian voittajaparin (Gold) Cannes Lions -festivaaleille kisaamaan voitosta kansainväliseen Cannes Young Lions -kilpailuun.

Kaikki työt

PRINT

Gold
It takes a genious to recognize one
Tero Karjalainen ja Aina Viukari, Mirum Agency
”Tässä työssä on uskottu ideaan ja tekstin voimaan. Pysäyttävä, vahva toteutus herättää lukijan kiinnostuksen. Kaiken kaikkiaan selvä ykkönen.”

Silver
Finnish options
Janne Kunttu, Hungry ja Samu Rintala, Zeeland Family
”Työ erottui visuaalisuudellaan. Idea ei ole uusi, mutta se toimii erinomaisesti.”

Bronze
What’s next?
Kuisma Väänänen, Taivas ja Ida Timonen, Freelancer
”Yhtenäinen kokonaisuus on viety loppuun asti. Sarjan työt muodostivat puhuttelevan kokonaisuuden.”

CYBER

Gold
Paikassa Suomi
Taneli Lahtinen ja Veera Hevosmaa, Dingle
”Idean hienous piilee sen yksinkertaisuudessa. Kyseessä on täysin toteutettavissa oleva työ, joka suurella todennäköisyydellä jopa toimisi. Kansainvälisillä areenoilla loistaminen vaatii vielä insightin hiomista huippuunsa.”

Silver
#FinlandSaysThanks (Silver)
Anniina Sulku ja Matti Lehto, Ellun Kanat
”Positiivinen ja helposti ymmärrettävissä oleva työ. Idean ja innovatiivisten ratkaisujen osalta työ kaipasi vielä pientä lisätyöstöä.”

FILM

Gold
What’s next?
Kuisma Väänänen, Taivas ja Ida Timonen, Freelancer
”Sarjan skarpein insight ja uskollisuus idealle vakuuttivat tuomarit. Tiimillä on konseptuaalista näkemystä, jota tarvitaan kansainvälisellä tasolla kilpailtaessa.”

Silver
Consequences
Kalle Wallin, Miltton Creative ja Juhani Ylitalo, TBWA\Helsinki
”Selkeä idea ja kisan paras käsikirjoitus. Tuotanto kaipasi vielä hiomista.”

Bronze
What makes us go on
Niklas Nordling ja Okko Käyhkö, Bob the Robot Pictures Oy
”Työ erottui teknisellä taitavuudellaan, tuotantoarvoltaan kisan parasta antia. Tarinankerrontaan kaipasimme vielä kiteyttämistä.”

MARKETERS

Gold
Stand up for Finnish work
Noora Kangas ja Jukka Ahola, Polar
”Tämä työ on juuri sitä mitä etsimme Marketers-sarjassa. Näimme erittäin energisiä esiintyjiä ja kirkkaaksi hiotun idean. Tällä työllä ja sen tekijöillä on mahdollisuus näyttää nuoren leijonan kynnet kansainvälisellä näyttämöllä.”

Silver
Over the Finnish line
Riikka Pakarinen ja Laura Rosenberg; SOK
”Idean integroiminen yrityksen liiketoimintaan sai tuomariston vakuuttumaan. Konsepti on mietitty loppuun asti ja se on lähes sellaisenaan hyödynnettävissä liiketoiminnassa.”

Bronze
Scoopful of success
Elina Nokelainen, Unilever Finland Oy ja Johanna Pajala, Lumene Oy
”Kilpailijat saivat tuomariston innostumaan kampanjan luovasta ideasta ja näimme heidän ehdotuksessaan ”boxin ulkopuolella ajattelemista.”

Marketers Merit
Kunniamaininnan saa Unilever Finland Oy. Yritys on jo vuosia kannustanut nuoria työntekijöitään uskomaan ideoiden voimaan ja hiomaan omaa osaamistaan huippuunsa osallistumalla Young Lions Finland -kisaan.

MEDIA

Gold
Your 1€
Ada-Maria Wäck, Vizeum Oy ja Noora Peitsara, Dentsu Aegis Network
”Kirkas insight ja luova idea vakuuttivat tuomarit. Suunnitelma konkretisoitiin jokaista kuluttajaa puhuttelevalla tavalla. Kokonaisuus mediastrategiasta kampanjan jalkauttamiseen teki tuomaristoon todellisen vaikutuksen. Voittajille on helppo myöntää kirkkain mitali ja lähettää Cannesiin.”

Silver
Blue and White Christmas
Roni Saroniemi ja Jesse Ketonen, Dingle Oy
”Luova idea kytkettiin todella toimivaan toteutukseen. Vahva kokonaisuus kaipasi vielä hiomista mediastrategian osalta.”

Bronze
Personal Business
Sebastian Örn, Vizeum ja Joonas Imeläinen, Carat Finland
”Tässä työssä tiedostettiin datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja sen potentiaali kuluttajakokemuksen parantamisessa. Tuomaristo arvosti erityisesti ennakkoluulotonta ajattelua ja kunnianhimoista asennetta.”

Media Merit
Kunniamaininnan saa Dagmar, jossa on innostettu nuoria osaajia osallistumaan Young Lions Finlandiin sankoin joukoin. Näin suuri määrä kisaajia yhdestä yrityksestä kertoo myös yrityskulttuurista: halusta haastaa työntekijöitään kehittymään ja ylittämään itsensä.