Shortlist

Media Mediasta

Kahdeksan mediatrendiä jotka mainostajan pitää sisäistää

Sanoman Mediatrendit 2017 -raporttia puitiin paneelissa Sanomatalon Mediatorilla 31. toukokuuta. Minkälaiset trendit, eli ihmisten käyttäytymistä ja mediamaisemaa muovaavat muutosvoimat ja ilmiöt, vaikuttavat vuonna 2017 suomalaisten mediakäyttöön ja sisältömakuun? Katso video alta.

"Olipa tyhmä raportti, tässähän on kaikki", Kirsi Piha

Paneelissa ovat mukana Jani Halme (luova johtaja, Toinen PHD), Toni Laturi (Head of Digital, Sanoma Lifestyle), Jussi Suvanto (johtaja, Nelonen Media radiot), Jussi Pullinen (uutispäällikkö, Helsingin Sanomat) ja Kirsi Piha (Ellun Kanat). Moderaattorina Eero Vassinen (Shortlist).

SUMMIT SHORTLIST from Sanoma Media Finland on Vimeo.

Trendit:

LAADUN NOUSU – eli luotettavien brändien ja laatuviihteen arvostus. Uusi laadun arvostaminen nousee kaikessa kuluttamisessa – myös mediasisällöissä.

MERKITYKSELLISYYS – eli henkilökohtaisesti tärkeät sisällöt. Ihmiset tavoittaa yhä enemmän vain juuri heitä koskettavien sisältöjen kautta. Suhde sisältöihin on entistä henkilökohtaisempi.

IHMINEN IHMISELLE – eli vuorovaikutteisen median lumo. Ihmisten väliset kontaktit tuottavat vaikuttavampia elämyksiä, joiden pariin hakeudutaan entistä enemmän. Myös brändit voivat olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa.

AITOUS – eli kohti elämänmakuisempia sisältöjä. Sisältömaku hakeutuu kohti aitoutta ja rehellisyyttä - elämänmakuisia, suodattamattomia ja samaistuttavia sisältöjä - jopa kohti epätäydellisyyttä.

LIIKKEESSÄ – eli miten ihmiset, kanavat, ja sisällöt ovat jatkuvassa liikkeessä. Mediakäyttö tapahtuu yhä enemmän liikkeessä, sisältöjä hetkittäisesti pitkin päivää kuluttaen. Mobiili valtaa osuutta sisältöjen käyttökanavana, desktop jää enemmän työkäyttöön.

MEDIA 360+ – eli kaikkialla läsnä oleva media. Median tavoittavuus on suurempaa kuin koskaan, mutta entistä monimuotoisempana. Brändit tavoittavat ennätysyleisöitä monikanavaisesti, useampiin kohtaamispisteisiin jakautuneena.

HELPOMPAA ELÄMÄÄ – eli avuliaat ja palvelevat sisällöt. Kärsimättömyyden kasvaessa, hälyn lisääntyessä ja kiireen voimistuessa medialta ja mainostajilta kaivataan entistä enemmän auttamista.

TUNNELMA – eli koskettavuuden uusi valuutta. Sisällön ei pidä herättää vain tunteita - vaan rakentaa ympärilleen tunnelma. Yksittäisistä sisältöjen herättämistä tunteista liikutaan nyt yhä mietitympiin tunnemaailmoihin.