Shortlist

Media Mediasta

Menestyvä lehtibrändi on vuorovaikutuksessa lukijoidensa kanssa

Sanoma Lifestylen johtaja Johanna Lahti kertoi Sanoma Summitissa 31. toukokuuta millaista aikakausmedian tekeminen on. Sanoma Summit on Sanoman vuosittainen toisilta oppimisen festivaali, joka tarjosi tänä vuonna myös kaikille avointa ohjelmaa Sanomatalon Mediatorilla, mukaan lukien keskusteluja siitä, mitä media tekee ja miten mediaa tehdään.

Lahden johtaman Sanoma Lifestylen valikoimassa on 15 aikakauslehteä, joista moni kuuluu Suomen suurimpiin ja tunnetuimpiin. Kruununjalokiviä ovat Suomen tavoittavin viikkolehti Me Naiset, suurin aikakauslehti ET ja suurin naistenlehti Kodin Kuvalehti. Lukijalleen tärkeä ja menestyvä aikakauslehtibrändi tarjoaa laatuaikaa, pienen oman hetken keskeltä arkea. Mediahälyn täyttämässä maailmassa ihmisillä on tarve syventyä ja keskittyä.

Aikakauslehden tekeminen on muuttunut lukijoiden mediankäytön mukana. Digitaalisten kanavien myötä lehtibrändien ja tekijöiden on entistä helpompaa keskustella yleisöjensä kanssa. Myös fyysiset kohtaamiset, tapahtumat ja lukijamatkat, yleistyvät. Toimittajan työssä on tärkeää olla "henkilönä ja persoonana valmis tulemaan ulos keskustelemaan yleisön kanssa ", Lahti korostaa.

Sanoman selvityksen mukaan brändi voi olla jatkossa kuin ihminen ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa, kun "vuorovaikutus muiden kanssa tekstin, videon tai äänen välityksellä, osallistuminen yhteiseen keskusteluun ja toisten ihmisten kommenttien lukeminen ovat entistä suositumpi ja luonnollisempi osa medioiden käyttöä." Tutustu Sanoman tutkimukseen tästä.

Millaiset tarinat koskettavat lukijaa? Miten jutut syntyvät? Millainen alusta aikakausmedia on mainostajalle? Katso video alta. Haastattelijana Sanoma Media Finlandin viestintäjohtaja Hanna Johde.