Shortlist

Media Mediasta

Maailman 10 ostetuinta brändiä

Tutkimusyhtiö Kantar Wordpanelin vuosittaisessa Brand Footprint –tutkimuksessa listataan päivittäistavaran 50 kovinta brändiä. Arviointi perustuu siihen kuinka monta kotitaloutta ympäri maailmaa ostaa kutakin brändiä ja kuinka usein (Kantarin kielellä "Consumer Reach Points"). Analyysin pohjana toimii yli 300 miljardia ostopäätöstä, se tavoittaa 74% maailman väestöstä ja kattaa 15 tuhatta brändiä 44 maassa. 

Tässä top 10: 

1. Coca-Cola

2. Colgate
Kaksi kolmasosaa maailman kotitalouksista ostaa Colgate-Palmoliven hammastahnaa, lisäsi 40 miljonaa kotitaloutta asiakaskuntaansa kuluneen vuoden aikana (lokakuu 2015 – lokakuu 2016).

3. Lifebuoy
Unileverin omistama saippuamerkki toi kuluvana vuonna käsidesiannostelijoita ostoskärryihin Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin ja Indoneesiaan.

4. Maggi
Nestlén omistama.

5. Lays
PepsiCo:n omistama sipsivalmistaja kasvatti asiakaspohjaansa 25 miljoonalla kotitaloudella.

6. PepsiCo 
Virvoitusjuomien kakkosen vuotta kohensi Egypti, yksi harvoista maista jossa Pepsin myynti ylittää Cokiksen.

7. Nescafé
Nestlé:n lippulaiva on pudonnut vuoden 2014 kuudennelta sijaltaan.

8. Indomie
Aasian johtava pikanuudelibrändi.

9. Knorr
Unilever

10. Dove
Unileverin Dove kasvatti kotitalouksiensa määrää 31 miljoonalla.