Shortlist

Media Mediasta

Suomalaista luovuutta – seuraa kaikkia palkintogaaloja yhdessä paikassa

Nyt on palkintogaalojen aika, amerikkalaisittain awards season ja olemme siksi koonneet listan palkinnoista, joissa huomioidaan viime vuoden parasta suomalaista luovuutta. Päivitämme listaa sitä mukaa kuin shortlistoja, palkintoja ynnä muuta selviää. Jos missasimme mielestänne jonkun, ilmoita siitä meille toimitus@shortlist.fi

Suomalaisen mainonnan huippuihin pääsee tutustumaan ainakin seitsemässä kisassa:

Kaiku

Kaiku-radiomainoskilpailu on kaupallisten radioasemien kattojärjestön RadioMedian järjestämä kilpailu, joka muista alan kisoista poiketen järjestetään aina syksyisin, viime vuoden (kilpailuaika 1.1.2015 – 31.8.2016) tulokset löytyvät täältä.

Kultajyvä

MARK, eli Suomen Markkinointiliitto järjestää Kultajyvän. Jyvissä on "viisi sarjaa, joissa kisaavat printit ja julisteet, molemmat sekä kaupallisessa että yhteiskunnallisessa sarjassa". Lisäksi nuorille suunnittelijoille on oma Junnujyvä. Kilpailun tulokset julkistetaan ja palkinnot jaetaan 19. tammikuuta. Vuoden 2016 palkitut työt näkee täältä. Kultajyvillä palkittiin hasan & partners (2 kpl) ja Cassius. Hasan sai lisäksi kolme hopeajyvää, Folk kaksi hopeaa ja Bob the Robot ja Make it Simple molemmat yhden hopean. 

Effie

Effie Awards Finland on "kilpailutöiden määrällä mitattuna Suomen suurin markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu." Sen järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto (MTL) ja torstaina 26.1. palkitut kampanjat löydät täältä.

Voitto

Suomen audiovisuaalisen alan tuottajien eli SATU:n, Mainostajien Liiton ja Suomen Markkinointiliiton Voitto palkitsee vuosittain parasta suomalaista mainoselokuvaa. Voitossa pöydän korjasi Sanoma, joka otti Aku Ankka – Ankan ja pojan tarina -filmillä Grand Prix'n (Bob the Robot), Oikotien Veljekset mainoselokuvan ottaessa kultaa (Intohimotoimisto Cassius). Muut palkitut näkee täältä.

Edit

Aikakauslehtikilpailu Editissä palkitaan vuoden 2016 osalta 13 eri sarjassa, joista toimituksellisia sarjoja on 11 ja mainonnallisia sarjoja kaksi, vuoden aikakauslehtimainostaja ja vuoden aikakauslehtimainos. Editin kansikilpailussa voittajan saa äänestää suuri yleisö. Trendi voitti Vuoden yleisölehti -sarjan ja Image kahmi kolme voittoa, muut tulokset näkee täältä.

Grand One

Grand One "on tarkoitettu suomalaisille digitaalisen median töille." Palkinnot jaettiin 17 kategoriassa 6. huhtikuuta. Bob the Robot nappasi viisi voittoa, Grand Prix'n Pre-order the Futurella napasi TBWA\Helsinki, ja kaikki muut voittajat löytyvät täältä.

Vuoden huiput

Grafian järjestämä Vuoden huiput on "Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu", jossa menestystä haetaan eri osa-alueilta 15 eri sarjassa. Voittajat.

AdProfit

Mainostajien liiton AdProfit keskittyy kampanjoiden tuloksellisuuteen. Voittajat.

Mainoskisojen lisäksi

Kultainen Venla

Lisäksi luovaa onnistumista palkitaan myös Kultainen Venla -gaalassa, jossa palkitaan vuoden menestyneimmät TV-ohjelmat ja tekijät. Kaupallisista televisioyhtiöistä parhaiten tänä vuonna pärjäsi Nelonen media, kolmella palkinnolla.

Emma-gaala

Emma-gaala on suomen äänitealan järjestämä palkintojuhla, jossa palkinnon saajat valitaan levy-yhtiöiden asettamista ehdokkaista. Palkintogaala järjestettin 4. helmikuuta ja vuonna 2016 ansioituneet artistit löytyvät täältä.

Jussit

Lisäksi vuonna 1944 perustettu suomalainen elokuvapalkinto Jussi jaetaan vuosittain "parhaista saavutuksista kotimaisen elokuvan parissa". Hymyilevä mies pyyhki pöydän elokuva-alan ammattilaisten yhdistyksen Filmiauran Jussi-juhlassa.

Radiogaala

Parhaimmat ja suosituimmat radiontekijät palkittiin 31.3. RadioGaalassa. Voittajia valittiin 22 eri kategoriassa.