Shortlist

Media Mediasta

Lehdet avaavat maksumuurejaan USA:n presidentivaalien takia

PÄIVITETTY 9.11.2016 klo 15:08 – lisätty: Kaius Niemen kommentti

Helsingin Sanomat laskee maksumuurinsa keskiviikoksi Yhdysvaltojen presidentinvaalien johdosta. Lehti seuraa yhdysvaltalaismedioiden kuten New York Timesin ja Wall Street Journalin perinnettä. Amerikkalaislehdet ovat tyypillisesti avanneet palvelunsa tärkeiden vaalien ja suurien yllättävien tapahtumien aikoina.

Helsingin Sanomat lupaa sivuillaan päivän ajan tarjota "laajan kattauksen analyysejä ja reaktioita Suomesta ja maailmalta", julkaisu kertoo sivullaan.

"Tavoitteenamme on ollut Suomen ylivoimaisin raportointi Laura ja Saska Saarikosken saattelemina. Uutisointiimme on osallistunut sen lisäksi iso osa toimitusta, muun muassa analyyseillä, interaktiivisella digitaalisella kerronnalla ja HSTV:n live-lähetyksinä. Lisäksi Saarikosket julkaisivat syksyllä kirjan Donald Trumpista.", Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi kertoo Shortlistille.

"Journalistinen työ kantaa tulosta. Lukijoilta on tullut raportoinnistamme erittäin myönteistä palautetta. Keskiviikkona Helsingin Sanomien digitaalisessa käytössä on ollut historiallinen piikki.", Niemi jatkaa.

Sanomalehdet ovat viime vuosina kokeneet painetta painetun levikkinsä sekä mainospanostustensa laskusta ja ne pohtivat kuumeisesti ansaintalogiikkaansa netissä. Digimainonta on Suomessa jo suurempaa kuin sanomalehtien sivuilla tapahtuva ilmoittelu. Toimituksissa on todettu, että poikkeuksellisina uutispäivinä tulevia tavanomaista suurempia kävijämääriä ei kannata ohjata pois sivustolta, vaikkei osa kävijöistä osallistuisikaan sisällön rahoittamiseen tilausmaksuilla.

Helsingin Sanomat ja Shortlist kuuluvat molemmat Sanoma-konserniin.