Shortlist

Media Mediasta

Kaupallinen radio vahvisti osuuttaan kuuntelusta

Finnpanelin torstaina julkaisemat luvut kertovat, että Suomalaisten audion kulutus on monipuolistunut ja hieman lisääntynyt edellisvuodesta.

Tulokset perustuvat Finnpanelin tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, jossa on mukana sekä Yleisradio että kaupalliset radioyhtiöt. Mittauksen piirissä ovat käytännössä kaikki suomalaiset radiokanavat ja yli yhdeksänvuotiaat suomen- ja ruotsinkieliset radiokuuntelijat.

Radio on edelleen suosituin audiolähde koko väestön keskuudessa, keräten peräti 86 prosenttia kaikesta audiokuuntelusta. Audio- ja musiikkipalvelut ovat lisääntyneet parin viime vuoden aikana erityisesti nuorten keskuudessa.

Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo kertoo Finnpanelin tiedotteessa, että radiosisältöjen kuuntelu netissä esimerkiksi Yle Areenan kautta on lisääntynyt reilusti.

”Yle julkaisi vuonna 2016 ensimmäiset dramatisoidut podcastit ja on lisäämässä niiden tuotantoa alkaneena vuonna. Audion kuuntelu Yle Areenan kautta on kasvanut voimakkaasti, eli radiosisältöjä jaetaan FM-kanavilla mutta myös lisääntyvästi verkon kautta.”

Kaupalliset radiot onnistuivat jälleen kasvattaman kuulijamääräänsä.

”Kaupallinen radio teki tuplahattutempun: kuulijamäärä on kasvanut nyt kolme vuotta peräkkäin, kuten myös mainosmyynti. Kaupallinen radio tavoittaa viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista, ja vuonna 2016 tehtiin myyntiennätys, 61,2 miljoonaa euroa”, kertoo RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.

Päivittäin radiota kuunnellaan nyt keskimäärin kolme tuntia. Radiota kuuntelee viikoittain 94 prosenttia ja päivittäin 75 prosenttia suomalaisista. Radion kuunnelluin hetki on arkiaamuisin klo 8.00, jolloin radio tavoittaa keskimäärin 1 306 000 kuuntelijaa. Kuunnelluin radiokanava on Yle Radio Suomi 32 prosentin osuudella kokonaisradionkuuntelusta ja Ylen radiokanavat keräsivät yhteensä vajaa puolet kokonaiskuuntelusta.

Kaupallinen radio tavoittaa viikoittain 76 prosenttia väestöstä ja keskimääräisenä päivänä noin puolet väestöstä. Kaupallisista kanavaperheistä Bauer Median kanavat keräsivät yhteensä lähes neljäsosan kuunteluminuuteista, mutta mainostajia kiinnostavassa alle 45-vuotiaiden kohderyhmässä Nelonen Media dominoi 39 prosentin kuunteluosuudellaan, verrattuna Bauerin 30 prosenttiin.

Kuunnelluin kaupallinen radiokanava on Nelonen Median Radio Suomipop, joka keräsi vajaan viidenneksen suomalaisten kaupallisen radion kuunteluun käyttämästä ajasta. Kanavan vetonaula on Anni Hautalan, Juha Perälän ja Jaajo Linnonmaan juontama Aamulypsy, jolla oli vuonna 2016 keskimäärin yli 440 tuhatta kuuntelijaa joka aamu.

"Monipuolinen kanavavalikoimamme on rakennettu nimenomaan aktiivi-iässä oleville suomalaisille, ja olen aivan erityisen iloinen siitä, että olemme juuri tässä kohderyhmässä kaupallisen markkinan ylivoimaisia ykkösiä. Kanavien suosio kertoo siitä, että monipuoliset ja laadukkaat sisältömme kiinnostavat kuulijoita. Vahvat brändit ja isot radiotähdet vetävät Nelonen Median taajuuksille päivittäin noin 1,2 miljoonaa suomalaista", radioiden johtaja Jussi Suvanto sanoo.

Sekä Nelonen Media että Shortlist kuuluvat Sanoma-konserniin.