Shortlist

Media Mediasta

Kolumni: Mainoseurosta tulee kuusi kasvueuroa

Rahoittamamme tutkimus osoittaa mainonnan luoman lisäarvon: Suomessa jokainen mainontaan investoitu euro tuo reilut kuusi euroa kasvua bruttokansantuotteeseen. Tutkimuksesta selviää myös, että mainonnan parissa työskentelee Suomessa yli 50 000 ihmistä, joista reilu 30 tuhatta suoraan ja loput välillisesti.

Hyvä mainonta on sellaista joka luo tunteita ja mitattavia tuloksia. Se on parhaimmillaan vahvojen sisältöjen ja tuloksellisen markkinointiviestinnän liitto.

Mainontaa on usein kärkkäimmin arvosteltu juuri sen toimialan sisältä, jota se ruokkii. Markkinointi & Mainonnan uutispäällikkö Henrik Muukkonen toivoi (M&M 16.1.2017) mediataloilta konkretiaa ja käytännönläheisyyttä markkinointiviestintäänsä. Yllä olevaan vapaasti netissä tarjolla olevaan tutkimukseen sisältyy konkreettinen ja käytännönläheinen taktinen viesti: mainostamalla kasvaa. Jatkossakin aiomme tehdä myös brändimarkkinointia.

Onneksi mainonnasta on alettu puhua. Se on askel kohti entistä parempaa kotimaista markkinointiviestintää. Tämä edellyttää myös enemmän markkinointiviestintää markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisille. Kun mainonta iskee tunteisiin, se herättää keskustelua ja kiinnostusta. Sellaista mainontaa me pyrimme edistämään ja tekemään itsekin.

Päätimme reilu vuosi sitten rahoittaa Anne Korkiakosken vetämää Siksi Markkinointia -hanketta. Ainoana mediayhtiönä. Löydökset olivat raadollisia, mutta tarpeellisia: emme kansakuntana osaa kaupallistaa tuotteitamme. Siksi myös kilpailukykymme ontuu. Suomalaiset firmat panostavat markkinointiin noin puolet verrattuna ulkomaisiin kilpailijoihimme. Suomen suurimpana sisällöntuottajana ja markkinointiviestinnän palveluiden tarjoajana me näemme käytännössä miten mainonta on viime vuosina ollut alihyödynnetty kasvutekijä suomalaisille yrityksille. Se nähdään edelleen liian usein kuluna eikä kasvun investointina.

Jatkossakin saatte odottaa meiltä (ja jopa vaatia) lisää dataa, näkemyksiä ja esimerkkejä tunteita herättävästä ja tuloksellisesta mainonnasta. Kun suomalainen mainostaja uskoo mainontaan kasvun ajurina, koko Suomi voi paremmin.

Kirjoittaja on Sanoma Media Finlandin mediamyynnin markkinointijohtaja.
Shortlist.fi kuuluu Sanoma-konserniin.