Shortlist

Media Mediasta

Aku Ankka on Suomen suosituin aikakauslehti – miten Akkari syntyy ja miksi me rakastamme sitä?

Keskiviikko ja Aku Ankka on yhtä suomalainen ilmiö kuin saunakalja tai Linnan juhlat. Vuodesta 1951 julkaistu ja noin miljoona lukijaa joka viikko tavoittava Akkari on myös Suomen suurin aikakauslehti. Se on ollut suomalaisten arjessa pidempään kuin Coca-Cola.

"Aku Ankka on varmaan Suomen parhaiten kotiutunut maahanmuuttaja", sanoo Aku Ankka -lehden päätoimittaja Aki Hyyppä. "Aku Ankka on alusta asti ollut todella suomalainen ilmiö. Me ei oikeastaan käännetä Aku Ankkaa, vaan kun me saadaan materiaaleja maailmalta, me ajatellaan se uudestaan suomeksi."

Akkari on perin juurtunut suomalaiseen yhteiskuntaan ja elää ja kehittyy sen mukana. Esimerkiksi kaikki numerot on digitoitu, sosiaalinen media on oleellisesti läsnä toimituksen tekemisessä ja lehti jatkuvasti kommentoi ja rikastaa suomalaista populaarikulttuuria. Se on tuonut suomen kieleen vakiintuneita käsitteitä kuten Roope Ankan kitsauden. Päätoimittaja Aki Hyyppä kertoi Sanoma Summitissa 31. toukokuuta tarkemmin Akkarin historiasta, asemasta suomalaisten arjessa ja toimituksen päivittäisestä tekemisestä, muun muassa siitä mikä on toimituksen palkitun kielenkäytön taustalla.

Sanoma Summit on Sanoman vuosittainen toisilta oppimisen festivaali, joka tarjosi tänä vuonna myös kaikille avointa ohjelmaa Sanomatalon Mediatorilla, mukaan lukien keskusteluja siitä, mitä media tekee ja miten mediaa tehdään.

Miten Akkari tuli Suomeen? Miten tarinat päätyvät lehteen? Ja mikä on Hyypän oma suosikkitarina? Katso video alta. Haastattelijana Shortlistin päätoimittaja Eero Vassinen.

Shortlist ja Aku Ankka ovat molemmat Sanoman julkaisuja.