Shortlist

Media Mediasta

CMX:ltä uusi standardi taloudelliselle verkkomainonnalle

PÄIVITYS 27.10. KLO 16:13 (lisätty CMX:n Verkkoherran kommentti)

Sony BMG

Suomalainen taiderock-yhtye CMX julkaisi eilen uudet kotisivut ja asetti samalla uuden standardin taloudelliselle verkkomainonnalle.

Yhtyeen rautalankasivu onnistuu varsin kursailemattomasti täyttämään suurimman osan nykyaikaiselle digitaaliselle markkinointikanavalle asetetuista odotuksista. Saitti onnistuu minimaalisella koodimäärällä (67 riviä, jossa sisällä ainakin muutama turha attribuutti) promoamaan yhtyeen uutta albumia (sisältäen ostoputken), listaamaan keikkapaikat (sisältäen myös ostoputken) ja tarjoamaan yhtyeestä kiinnostuneille kattavan listan kanavista joissa yhtyettä voi seurata, ostaa ja fanittaa. Mitä muuta tarvitaan? 

Pientä hiomista saitissa tosin vielä olisi ainakin W3C Markup Validation Servicen perusteella.

CMX teki saittiuudistuksensa "kunnioituksesta Tim Berners-Leen ensimmäistä www-sivua kohtaan. Ja verkkoherramme turhautumisesta vuosi sitten tapahtuneeseen sivujemme krakkerointiin," CMX:n Verkkoherrana itsensä esittelevä vastaaja kommentoi Facebook-chatin välityksellä. 

"Mainittakoon että Berners-Leen eka saittikaan ei menis validoinnista läpi. Turhat attribuutit ovat tietoisesti siellä juuri teidänkaltaisia varten!", Verkkoherra kirjoittaa.

Alla CMX:n verkkosivu kokonaisuudessaan.

"CMX

CMX on suomalainen rock-yhtye, joka julkaisee 25.11.2016 triplakokoelman nimeltään Cloaca Maxima III ja lähtee kiertueelle 2.12.2016. Kokoelman voi ostaa cd-formaatissa Levykauppa Äxästä - teepaidan kanssa tai ilman.

Kiertueen keikkapaikat ovat:
02/12 Lahti, Möysän Musaklubi / 22,50 € / Osta liput
03/12 Turku, Gong / 25 € / Osta liput
04/12 Helsinki, Tavastia / 28 € / Osta liput
05/12 Helsinki, Tavastia / LOPPUUNMYYTY
08/12 Tampere, Klubi / 25 € / Osta liput
09/12 Lappeenranta, Old Cock / 20 € / Osta liput
10/12 Joensuu, Kerubi / 20 € / Osta liput
15/12 Kuopio, Henry's pub / 22,50 € / Osta liput
16/12 Oulu, 45 Special / 24,50 € / Osta liput
17/12 Jyväskylä, Lutakko / 21,50 € / Osta liput

Facebook on amerikkalainen yritys, joka haluaa että vietät koko elämäsi sen pauloissa.

Twitter on amerikkalainen yritys, jonka palvelussa voit osoittaa lahjasi 140 kirjaimella.

Youtube on amerikkalaisen Alphabetin omistama palvelu jossa voit katsoa yhtyeemme videoita ilmaiseksi. Välillä joudut katsomaan mainoksia. Mainostuotoista Alphabet saa rahaa, muttei jaa siitä mitään niille joiden luomaa sisältöä siellä näytetään. (Joo joo, Vevosta tule sentin osia mutta eipä saivarrella siellä.)

Instagram on amerikkalaisen Facebookin omistama kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, johon voi ladata ilmaiseksi kuvia. Kuvien väliin tulee joskus mainoksia. Yritykset maksavat mainosten sijoittamisesta Facebookille rahaa. Facebook ei jaa rahaa niille jotka sinne sisältöä tunkevat. Pakko sinne ei ole laittaa tietenkään yhtään mitään.

Spotify on ruotsalaislähtöinen musiikkipalvelu, jonka käyttäjät voivat kuunnella musiikkia suoratoistona internetissä. Kätevää. Ja jopa ilmaista jos suostut kuuntelemaan välillä mainoksia. Joista Spotify saa rahaa. Ja hip hip huraa, Spotify tilittää osuuksia artistien levy-yhtiöille, ja nämä levy-yhtiöt jakavat niistä osuuksista osuuksia myös artisteille. Vaikuttaa siis oikein hyvältä. Mutta artistithan eivät tyydy mihinkään vaan kitisevät kun rahaa ei tule tarpeeksi. Ahneet siat!

Apple on amerikkalainen suuryritys. Niilläkin on musiikin suoratoistopalvelu ja biisikauppa.

Discogs Mikä helevetti tää oikein on? Joku sivusto jossa on tietoja levyistä. No ainakin sieltä löytyy yhtyeemme diskografia.

Wikipedia on tietokirja internetissä. Ei kovin luotettava mutta oletamme että ihmisillä on sisälukutaitoa. Ai niin, se on ihan ilmainen. Sieltä vaan selvittämään vaikka mikä on krakkeri.

Tumblr se vasta turha palvelu onkin. Ei mitään hajua miks tuonne pitäis laittaa yhtään mitään."