Shortlist

Media Mediasta

Asevelvollisuudesta luopuminen räjäytti Ruotsin puolustusvoimien mainosbudjetin

kuva: Ruotsin puolustusvoimat

Resumé kertoo, että Ruotsin puolustusvoimat on vuosina 2011–2016 käyttänyt 437 milj. kruunua (45 milj. €) mainontaan. Ruotsi luopui asevelvollisuuden vuonna 2010 ja maassa käsitellään tällä hetkellä sen palauttamista.

Ruotsin puolustusvoimat sanoo, että rekrytointikampanjoista huolimatta heiltä puuttuu yhä noin 800 kokopäiväistä sotilasta.

Pääesikunnan tiedotuspäällikkö Eero Karhuvaara, Ruotsin puolustusvoimien mediaostot tuntuvat suurilta, miten ne vertautuvat Suomen puolustusvoimiin?

"Puolustusvoimat ostaa mediatilaa lähinnä rekrytointi- ja tapahtumamainontaan sekä tapahtumamarkkinointiin. Näihin Ruotsin lukuihin verrattuna käytämme vain murto-osan. Kyseisenä ajanjaksona meidän käyttömme on ollut satojatuhansia euroja."

Mistä ero johtuu?

"Ero selittynee pitkälti sillä, että asevelvollisuudesta luopuminen Ruotsissa on aiheuttanut rekrytointiongelmia, sekä myös varsin erilaisilla historiallisilla kokemuksilla.