Shortlist

Media Mediasta

Analyysi: Mitä AT&T:n 78 miljardin Time Warner –kauppa tarkoittaa

AT&T:n ja Time Warnerin viikonloppuna vahvistuneessa mediatoimialan jättikaupassa tiivistyy median murros. Kaupassa maailman suurin teleoperaattori ostaa itselleen merkittävän sisällöntuotantokoneiston.

150 miljardia dollaria (137 miljardia euroa) vaihtavalla AT&T:llä on Yhdysvalloissa noin 140 miljoonaa liittymäasiakasta. Vuonna 2015 se osti DirecTV:n, jonka kautta se välittää elokuvia ja televisiolähetyksiä 38 miljoonalle asiakkaalle.

Time Warnerin, liikevaihto 28 miljardia dollaria (25 miljardia euroa), liiketoiminnan ydin on sisällöntuotanto ja kaupan myötä AT&T:lle siirtyvät muun muassa uutiskanava CNN, maailman katsotuimmista sarjoista tunnettu HBO, maailman suurin elokuvastudio Warner Brothers ja yksi suurimmista sarjakuvayhtiöstä DC Comics.

Kaupalla AT&T haluaa vahvistaa asemiaan epävarmassa toimintaympäristössä tavoittamalla suuremman osan koko toimialan arvoketjusta – sisällöntuotannosta jakeluun. Fuusiossa AT&T maksaa Time Warnerin osakkeenomistajille 85 miljardia dollaria (78 miljardia euroa) käteisenä.

Suurfuusio vaatii vielä Yhdysvaltojen liittovaltion hyväksynnän ja moni yhdysvaltalaispoliitikko onkin jo ilmoittanut vastustavansa sitä. Kauppaa vastaan ovat puhuneet muun muassa republikaanien presidenttiehdokas Donald Trump ja demokraattien presidenttiehdokaskilpailun Hillary Clintonille hävinnyt Bernie Sanders. Clintoninkin organisaatio on ilmaissut epäluuloja kauppaa kohtaan.

AT&T:n liike tiivistää paljon niin kutsutusta median murroksesta. Ensinnäkin, operaattoribisnestä on pitkään pidetty auringonlaskun alana, puheluiden, tekstiviestien ja tiedonsiirtojen hintojen laskiessa. Operaattorit ympäri maailman miettivät miten varmistavat tulevaisuutensa, kun jakelubisnes eli tietoliikenneverkon ylläpito muuttuu kannattamattomammaksi. Suomessakin kehitys on nähtävissä, japanilainen teleoperaattori Softbank omistaa valtaosan peliyhtiö Supercellistä ja kotimaisista operaattoreista muun muassa Elisa ja Sonera ovat aloittaneet oman sisällöntuotantonsa ja alkaneet laajemmin myydä palveluita. DNA ilmoitti tänään keräävänsä rahoitusta tulevaisuuden liikkeilleen listautumalla Helsingin pörssiin.

Toiseksi, perinteisten mediayritysten fuusioitumista edistävät myös nuoremmat teknologiajätit Google, Facebook, Apple ja Amazon, jotka tunkeutuvat sekä sisällöntuotannon että jakelun tonteille. Esimerkiksi Googlella on Project Fi, Facebook Live on jo muuttanut CNN:n kaltaisten perinteisten kaapeli-TV:n uutiskanavien asemaa ja Wall Street Journal kertoo Applen olleen myös kiinnostunut Time Warnerin ostamisesta. 

Kolmanneksi voi sanoa, että mediatoimiala jakaantuu karkeasti kahtia kuluttajarahoitteiseen ja mainosrahoitteiseen. Mainosrahoitteinen puoli on digitalisoitumisen seurauksena kokenut paljon puhutun täydellisen mullistuksen, mutta useille mediayhtiöille myös kuluttajakäyttäytymisen ennustaminen on ollut vaikeaa globaalin sisältökilpailun maailmassa.

Epävarmassa tilanteessa monet mediayhtiöt pyrkivät omistamaan mahdollisimman suuren osan arvoketjusta, koska kukaan ei tiedä millä osalla tulevaisuudessa tehdään varmiten rahaa. Toisaalta, mediajättien fuusioissa ei ole mitään uutta, koko toimialan historia on varsin transkationtäyteinen. Alan sisällä AT&T – Time Warner –diilin kaltaisia peliliikkeitä on jopa osattu odottaa. Milleniaalien suosikkimedian Vicen perustajiin kuuluva Shane Smith ennusti elokuussa Edinburghin kansainvälisillä TV-festivaaleilla "digitalisoituvaan media-alaan" yrityskauppojen "verilöylyä." Smith myönsi, että etenkin milleniaaleja tavoittava Vice rakentaa itselleen "sotakassaa", jolla on tarkoitus "mennä ja ostetaa markkinaosuutta”.

Jos Shane Smith on oikeassa, on AT&T:n kauppa vasta alkua. Alla ZenithOptimedian listaus maailman 30 suurimmasta mediayhtiöstä medialiikevaihdolla mitattuna.

  1. Alphabet
  2. The Walt Disney Company
  3. Comcast
  4. 21st Century Fox
  5. Facebook
  6. Bertelsmann
  7. Viacom
  8. CBS Corporation
  9. Baidu
  10. News Corporation
  11. Advance Publications
  12. iHeartMedia Inc.
  13. Discovery Communications
  14. Grupe Globo
  15. Yahoo
  16. Time Warner
  17. Microsoft
  18. Asahi Shimbun Company
  19. CCTV
  20. Hearst Corporation
  21. JC Decaux
  22. Axel Springer
  23. Mediaset
  24. ITV plc
  25. Fuji Media Holdings
  26. Hubert Burda Media
  27. Gannett
  28. ProSiebenSat. 1
  29. Yomiuri Shimbun Holdings
  30. Time Inc.